فهرست مطالب

شستشوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO

ممبران ها نقش اصلی و مهم را در یک سیستم اسمز معکوس RO دارند. ممبران از چندین لایه نازک تشکیل گردیده است که به دور یک لوله به صورت صفحات جداگانه پیچیده شده اند.

شستو شوی ممبران صنعتی دستگاه اسمز معکوس RO از مهم ترین اقداماتی است که به منظور افزایش طول عمر سیستم اسمز معکوس لازم است و با مواد شیمیایی و اقداماتی به صورت مرتب باید انجام شود. استفاده مکرر از سیستم اسمز معکوس و تصفیه آب باعث میشود تا حجم بالایی از مواد روی ممبران ها رسوب نموده و به مرور عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه خواهد کرد. به همین دلیل با روش ها و ابزارهای مختلف لازم است سطح روی غشا به طور کامل پاکسازی شود.
جنس ممبران های امروزی پلی آمید است که دارای قابلیت حذف نمک بالاتر با مصرف انرژی کمتر را دارند. به دلیل قابلیت حذف یون های غیر محلول از محلول بدون تغییر فاز از این غشا جهت حذف نمک و TDS آب استفاده می شود.
با گذشت زمان و عبور آب از ممبران ها، روزنه های ممبران ها به وسیله املاح آب بسته و ممبران ها توانایی اولیه جهت تصفیه و گرفتن املاح آب را ندارند که در این زمان باید نسبت به شستشوی ممبران های دستگاه RO با مواد شیمیایی جهت احیای ممبران صنعتی دستگاه اسمز معکوس RO اقدام کرد.

 

گرفتگی ممبران و روش شتشوی ممبران صنعتی


غشای ممبران فقط آب تقریبا خالص را از خود عبور می دهد. طبیعی است که با گذشت زمان و عبور آب از ممبران ها، روزنه های ممبران ها به وسیله املاح آب بسته می شود و ممبران ها توانایی اولیه جهت تصفیه و گرفتن املاح آب را ندارند.
ممبران های دستگاه آب شیرین کن پس از یک دوره استفاده و با توجه به کیفیت آب ورودی و شرایط بهره برداری، دچار گرفتگی می شود. گرفتی ممبران باعث کاهش کیفیت آب و حجم آب تولیدی می شود. تداوم گرفتگی ممبران، سبب آسیب به ممبران ها و پمپ طبقاتی می شود. بنابراین جهت جلوگیری از بروز این مشکلات بایستی شستشوی دوره ای ممبران و انجام عملیات CIP بوسیله ی مواد شستشوی ممبران مانند اسیدی و قلیایی ، مواد احیای ممبران انجام شود.
زمانی که تولید آب حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد باید نسبت به احیای ممبران با مواد شیمیایی شستشوی ممبران صنعتی RO اقدام کرد.

زمان شستشوی ممبران صنعتی دستگاه اسمز معکوس RO

شستشوی ممبران صنعتی RO بایستی در زمان مناسب انجام شود تا از تعویض ممبران جلوگیری شده و از تحمیل هزینه های مربوط به جایگزینی ممبران جلوگیری شود.
چه زمانی بایستی احیای ممبران را انجام داد:
1- افزایش میزان TDSخروجی
2- کاهش میزان دبی آب تولیدی
3- اختلاف فشار ورودی و خروجی ممبران

مراحل شستشو و احیای ممبران صنعتی اسمز معکوس RO

شستشوی ممبران صنعتی با مواد احیای ممبران جهت حذف کلیه عوامل ایجاد کننده گرفتگی که شامل انواع رسوبات معدنی، مواد آلی، عوامل بیولوژیکی و رسوب فلزات انجام می شود.
شستشو و احیای ممبران توسط دو روش شیمیایی و مغناطیسی انجام می شود. روش مغناطیسی یک روش نوین در صنعت تصفیه آب است که در این روش با استفاده از امواج کلیه رسوبات و گرفتگی های ممبران از بین می رود.
روش دیگر شستشو و احیای ممبران با استفاده از مواد شیمیایی است. که در این روش می توان از شوینده ها اسیدی و قلیایی که در شرکت آبنوس پالایش ساخته می شود استفاده کرد . 
استفاده از اسید شستشو دهنده ممبران را در مواقعی که ممبران دچار گرفتگی شده است باید انجام داد.

 

مراحل شستشو و احیای فیلتر تصفیه آب اسمز معکوس RO به شرح ذیل می باشد:

مراحل اسیدشویی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO
1.آماده سازی محلول شوینده ممبران (انتخاب محلول شستشو)
مواد احیای ممبران (شوینده اسیدی ممبران) را به مقدار مورد نیاز داخل مخزن CIP ریخته شده و با نسبت مشخصی بسته به شرایط گرفتگی ممبران با نظر کارشناس فنی ، در صورت نیاز با آب مخلوط می شود.

 

محلول شوینده ممبران اسیدی 

محلولی است با مقدار PH پایین که برای حذف نمک های معدنی (مانند کربنات کلسیم CaCO3)، ترکیبات فلزی، اکسید فلزات (مانند آهن) و فولینگ های کلوییدی معدنی از ممبران های دستگاه اسمز معکوس و سیستم های نانو فیلتراسیون به کار می رود. در واقع با این کار اسیدشویی ممبران صورت می گیرد.

 

محلول شوینده ممبران قلیایی 

ترکیبی منحصر به فرد از مواد سورفکتانت فعال سطحی در یک محلول کاستیک است. این شوینده می‌تواند مواد آلی، اجزاء بیولوژیکی، روغن و رنگ و لیگنین و گریس را از سطح ممبران پاک می کند.

 

2.پمپاژ با جریان کم (Low flow pumping)

محلول شستشوی ممبران را ضمن انجام گرمایش، با نرخ جریان کم  و فشار پایین به داخل پرشر وسل ها پمپاژ کرده تا این محلول جایگزین آب موجود در آنها شود. فشار پمپ باید تنها به اندازه افت فشار آب ورودی (Feed) نسبت به آب تغلیظ شده (Concentrate) باشد. عملاً در این فشار، محلول تغلیظ شده بسیار ناچیزی تولید خواهد شد. در این حالت، محلول تغلیظ شده خروجی را به فاضلاب هدایت کرده و از برگشت آن به مخزن محلول شوینده جلوگیری کنید.

 

3.سیرکولاسیون (Recycle)
پس از آماده سازی محلول در مخزن CIP مطابق مرحله قبل، با روشن کردن پمپ مخصوص شستشو و تنظیم فشار آن روی 2 بار شروع به سیرکوله کردن محلول آماده شده به مدت حداکثر 10 دقیقه یا تا زمانی که کارشناس فنی با توجه به شرایط بصری فرآیند مدت زمان شستشوی ممبران را کاهش دهد.

بعد از اینکه محلول شستشو بصورت کامل، جایگزین آب داخل سیستم شد، محلول غلیظ شده در جریان Concentrate وارد شده و قابل مشاهده خواهد بود. پس از رسیدن به این وضعیت، اجازه دهید تا خروجی محلول شستشو در هر دو جریان Permeate و Concentrate مجداً به سمت مخزن محلول سیرکوله شود. در این پروسه، اقدامات لازم برای کنترل دما و PH محلول شستشوی ممبران را انجام دهید.


4.غوطه ور سازی (Soak)
در مرحله غوطه ور سازی احیای ممبران ، پمپ CIP را خاموش کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه ممبران را در اسید شستشوی غوطه ور سازی می کنیم و با کمک یک چکش پلاستیکی به وسل ضربه های آرام وارد می کنیم.


5.پمپاژ با جریان بالا  (High flow pumping)
محلول شستشو را با فشار مشخص به مدت 30 – 60 دقیقه در داخل سیستم پمپاژ کنید. جریان و فشار بالای محلول در این حالت باعث می شود تا رسوبات جدا شده از سطوح ممبران، شسته شده و از سیستم خارج شوند. در صورت گرفتگی شدید ممبرانها، شاید لازم باشد نرخ شستشو را تا 50% بیشتر هم افزایش داد. البته در صورت شستشو با این دبی های بالا، باید مراقب افت فشار جریان محلول شستشو در سیستم بود. در این حالت، حداکثر افت فشار مجاز برای هر ممبران 15 psi و برای هر پرشر وسل چند المانه 50 psi (هر کدام زودتر محقق شد) می باشد. افت فشار بیش از این مقادیر، احتمال صدمه دیدگی ممبران ها را در پی خواهد داشت.


6.فلاشینگ (Flash out)
در مرحله آخر از احیای ممبران، بوستر پمپ آب خام را به مدت 10 دقیقه روشن کرده و شیر پساب را تا انتها باز می کنیم تا مواد احیای ممبران کاملا از داخل ممبران با فشار کم تخلیه گردد.
پس از 10 دقیقه پمپ طبقاتی را روشن کرده و داخل مدار قرار می گیرد و کم کم شیر پساب را در طول مدت زمان 10 دقیقه می بندیم.

توصیه می شود برای فلاشینگ سیستم، از آب مقطر یا آب تصفیه شده خروجی دستگاه اسمز معکوس استفاده شود. از آب خام تصفیه نشده برای انجام فلاشینگ می بایست اجتناب شود. زیرا املاح موجود در آب خام ممکن است با محلول شستشو واکنش شیمیایی داده و باعث رسوب گذاری مجدد روی ممبرانها شود. حداقل دمای آب مورد استفاده در فلاشینگ، 20 درجه سانتیگراد می باشد.
پس از این مراحل عملیات شستشوی ممبران با محلول شستشوی ممبران به اتمام می رسد. گرفتگی ممبران اسمز معکوس با شستشوی ممبران با مواد احیای ممبران به این طریق از بین می رود3پمپاژ با جریان بالا 

antisacalnt-شوینده اسیدی ممبرین | ACO2

نکات مهم در شستو شوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO

برای شستشوی بهتر و عدم آسیب رسانی به ممبران ها لازم است چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید که عبارتند از:

  • برای افزایش طول عمر ممبران ها بهتر است از مواد شوینده با PH بالا استفاده شود. این مواد خاصیت قلیایی داشته و به همین دلیل منجر به افزایش طول عمر غشا خواهند شد. البته در شرایطی که رسوبات کربنات کلسیم بر روی غشا انباشته شده باشند، لازم است از مواد شیمیایی با PH پایین و خاصیت اسیدی استفاده شود.
  • در سیستم های اسمز معکوس با اندازه و ابعاد کوچک بهتر است با آزمون و خطا در نهایت بهترین شونده را انتخاب نمایید. اما برای اسمز معکوس در سایزهای بزرگ و صنعتی بهتر است از ابزارها و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات بهترین ماده شوینده انتخاب شود.
  • مدت زمان غوطه ور شدن ممبران ها در محلول شوینده باید بدرستی انتخاب شود، در غیر این صورت احتمال رسوب گذاری مجدد وجود دارد.
  • برای حذف رسوبات معدنی بهتر است از مواد شوینده با PH پایین استفاده شود، مانند اسید سیتریک
  • به منظور حذف توده های بیولوژیکی و باکتری ها و لجن بهتر است از محلول های شوینده با PH بالا و حدود 11.5 استفاده شود.
  • به منظور شست و شوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO که اکسیدهای فلزی و رسوبات سولفات کلسیم بر روی آنها انباشته شده اند، از مواد شوینده یا PH بالا و حدود 11.5 استفاده شود

antiscalant-شوینده قلیایی ممبرین | ALO1

عملیات CIP شستشوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO چیست ؟

عملیات CIP شست و شوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO برگرفته از سه کلمه Cleaning in Place است و معنای شستشو در محل را می دهد. سیستم CIP یک روش تمیز کردن سطوح داخلی لوله‌ها، مجراها، تجهیزات فرآوری، فیلترها و اتصالات مرتبط در کارخانجات، بدون نیاز به جداسازی بخش‌هایی از دستگاه است. به طور معمول سیستم های CIP انواع مختلفی دارد که درصد قلیایی و اسیدی CIP با هم متفاوت است. اما به طور کلی روش CIP شستشوی ممبران صنعتی اسمز معکوس RO به شرح زیر است:
• استفاده از آب با فشار بالا
• تمیز کردن با مواد قلیایی
• شستشو با آب
• تمیز کردن با مواد اسیدی
• آبکشی نهایی با آب سرد

مراحل شستشوی ممبران صنعتی اسمز معکوس یا عملیات CIP

۱. تعویض کارتریج فیلتر ممبران صنعتی برای شستشوی بهتر ممبران اسمز معکوس در عملیات CIP
اگر طراح سیستم RO از فیلتر کارتریج ۱۰ میکرون یا ۵ میکرون استفاده کرده، و مشاهده می‌کنید که در حین عملیات CIP کدورت محلول به شدت بالا می‌رود، می‌توانید برای عملکرد بهتر آن را با فیلتر کارتریج ۱ میکرون تعویض کنید. این کار از انتقال مجدد رسوبات به درون سیستم جلوگیری می‌کند.
۲. پس از هر مرحله تمیزکاری ممبران فیلتر کارتریج را تعویض کنید
این کار برای سیستم‌هایی که از محلول‌های مختلف برای تمیزکاری آن‌ها استفاده می‌شود ضروری است. بطور مثال اگر برای تمیزکاری از شوینده قلیایی استفاده می‌کنید، بعد از اتمام کار با این شوینده فیلتر را تعویض کنید و بعد شوینده اسیدی را وارد سیستم کنید. حتی شاید لازم باشد در هر کدام از مراحل شستشوی اسیدی یا قلیایی نیز فیلتر را عوض کنید. تمام اینها بستگی به شدت گرفتگی سیستم‌ شما دارد. ولی نتیجه آن شستشوی بهتر ممبران RO سیستم شما خواهد بود. پس در این مورد اصلا خساست نداشته باشید.
۳. افزایش زمان خیساندن یا soaking در عملیات CIP
مرحله خیساندن یا سوکینگ یکی از مهمترین بخش‌های عملیات احیای ممبران از طریق روش CIP است. پس اگر تشخیص دادید که گرفتگی شدیدی روی ممبران‌ها وجود دارد برای شستشوی بهتر این مرحله را به جای ۳۰ دقیقه می‌توانید تا ۲۴ ساعت هم افزایش دهید، و بعد از آن مرحله سیرکولاسیون را انجام دهید.
۴. تنظیم دمای محلول تمیز کاری ممبران
اگر بنا باشد که دمای محلول CIP را بالا ببرید توجه داشته باشید که حد ماکزیمم دمای مجاز ممبران چقدر است، و دقت کنید که دمای محلول ۲ تا ۳ درجه کمتر از آن تنظیم شده باشد. چون در حین فرآیند شستشو دمای محلول احتمال دارد که افزایش یابد و این ممکن است باعث آسیب جدی به ممبران شود.
۵. تولید کف زیاد در مرحله شستشوی قلیایی
در مرحله شستشو ممبران با محلول قلیایی هرچه کف بیشتری تولید شود نشان دهنده عملکرد بهتر و شستشوی بهتر ممبران RO است. چون تولید کف نشان دهنده واکنش بین محلول CIP و کثیفی‌های روی ممبران است. پس اصلا نگران نباشید چون این نشان دهنده عملکرد درست و مناسب محلول قلیایی شماست.
۶. ارزیابی CIP
برای ارزیابی عملیات CIP و اطمینان از پاک شدن کثیفی‌های روی ممبران اسمز معکوس می‌توانید از پارامتر SDI استفاده کنید. با مشاهده رنگ کاغذ و عدد SDI می‌توانید متوجه نوع گرفتگی و کیفیت تمیزکاری شوید.

معرفی برخی از خدمات و محصولات آبنوس پالایش
دستگاه تصفیه آب صنعتی Industrial water purifier 

از پرکاربردترین روش‌های تصفیه آب صنعتی در صنایع، کارخانجات و  کشاورزی به شمار می‌رود؛ شرکت فنی مهندسی آبنوس پالایش با تلفیق دانش فنی و تجربه توانسته است پروژه‌های متعدد طراحی سیستم تصفیه آب و آب شیرین کن‌های صنعتی را مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی و با حداقل قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

در صنایع مختلف کشور به اجرا درآورد.

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب ها برای رفع گرفتی فیلتر ممبران از املاح مختلف هنگام تصفیه آب اسمز معکوس RO که دارای درصد بازیافت بالا هستند استفاده می شوند . پس از گذشت زمان کوتاهی ظرفیت تولید دستگاه تصفیه آب با افت شدیدی رو به رو میشود و راه حل اساسی گرفتگی فیلترهای ممبران استفاده از آنتی اسکالانت با دوز مشخص در زمان راه اندازی سیستم می باشد ؛ بهترین برندها آنتی اسکالانت فلوکن 260 ، آنتی اسکالانت آویستا ، انتی اسکالانت اوستا ،  آنتی اسکالانت جنسیس می باشد .

فیلتر ممبران تصفیه آب

فیلتر ممبران دارای دو نوع فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی و فیلتر ممبران دریایی می‌باشد که آبنوس پالایش وارد‌کننده انواع برندهای ، ممبران Dupont ، ممبران FILMTEC DOW ، شرکت آبنوس پالایش وارد کننده انواع ممبران تصفیه آب فیلمتک :

برای استعلام قیمت ممبران صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید .

آبنوس پالایش وارد کننده ممبران آب شیرین کن فیلمتک اصل ساخت کشور آمریکا 

دستگاه آب شیرین کن

دستگاه آب شیرین کن صنعتی اقدام به سختی‌گیری و کنترل رسوب گذاری از نمک و املاح مختلف در آب و کنترل مواد بیولوژیک و باکتری‌های هوازی و غیر هوازی می‌نماید و تمامی املاح و شوری آب را تصفیه نموده و همچنین باعث جداسازی تمام عناصر و موادمضر برای سلامتی مانند کادیوم ، سرب ، سیانید ، آرسنیک و فنل می‌شود؛ انواع آب شیرین کن صنعتی شامل آب شیرین کن کشاورزی و آب شیرین کن دریایی جهت تصفیه آب شور می‌باشد.

خرید و قیمت کربن فعال (اکتیو) جاکوبی و همچنین دریافت مشاوره رایگان از وبسایت آبنوس پالایش

با معرفی کربن فعال و انواع کربن اکتیو و همچنین معرفی برندهای کربن فعال شما را در خرید کربن فعال گرانولی همراهی کنیم.

قیمت کربن فعال گرانولی ، کربن فعال از کجا بخریم ، قیمت هر کیلو کربن خالص ، قیمت کربن اکتیو جاکوبی